všetko o pneumatikách

Pravidelná údržba je jednoduchým a zároveň lacným spôsobom, ako predĺžiť životnosť pneumatík. Obutie pravidelne kontrolujte buď doma alebo pri návšteve servisu či čerpacej stanice.

Zoznam:

  • Skontrolujte, či je v pneumatike správny tlak vzhľadom na odporúčania výrobcu alebo vzhľadom na označenie na bočnici pneumatiky (ak sú to pneumatiky určené pre daný automobil)

  • Optická kontrola rýh, vydutín a poškodení na bočnici

  • Skontrolujte hĺbku dezénu. K dispozícii je malý nástroj na presné meranie hĺbky dezénu.

  • Skontrolujte a upravte tlak, ak je to potrebné. Pamätajte, že nie všetky garážové meradlá poskytujú presné údaje.

  • Očistite špinu a prach v okolí ventilčekov, otočte čiapočku ventilu raz dookola a skontrolujte, či nedochádza k úniku (najmä po inflácii)

  • Odstráňte kamienky a iné cudzie telesá z dezénu.

  • Ak predné pneumatiky vykazujú znaky nadmerného alebo nerovnomerného opotrebenia, skontrolujte vyváženie riadenia.

  • Ak pneumatiky vykazujú znaky opotrebenia zablokovaním kolies, skontrolujte brzdy

  • Vyvážte predné kolesá a pneumatiky, ak zaznamenáte príznaky vibrácií, húpania alebo nepravidelného opotrebenia pneumatík.     

Kontrola pneumatík
Je nevyhnutné, aby boli pneumatiky skontrolované pred, počas a po každej dlhšej ceste.

Všímajte si nasledujúce: 

  • Vykazuje dezén alebo bočnice nepravidelné opotrebenie?

  • Sú na pneumatike viditeľné stopy po poškodení (rýhy, vydutiny a pod.)?

  • Sú v dezéne uviaznuté kamienky alebo iné ostré predmety?      

Odstráňte všetky drobné kamienky a cudzie telesá vhodným nástrojom, dávajte pritom pozor, aby ste nepoškodili gumu. Ostatné cudzie predmety, ako napr. klince, by mali zostať na mieste, kým je pneumatika nafúknutá, až dovtedy, kým bude možné zaviezť automobil do miestneho pneuservisu na opravu. Ak vytlačíte ostrý zapichnutý predmet z pneumatiky, vo väčšine prípadov to povedie k vyfúknutiu. Pokiaľ možno vždy zájdite radšej do pneuservisu, než aby ste vymieňali koleso na krajnici a vystavovali sa tak zbytočnému nebezpečenstvu.

Tlak pneumatiky
Základným faktorom udržania pneumatík v dobrom stave je vzduch. Vzduch poskytuje optimálny výkon, maximálnu životnosť a nesie váhu vozidla a jeho nákladu. Ak budete jazdiť na podhustených pneumatikách, takmer určite znížite ich budúcu životnosť. Je to tak preto, že bočnica, ktorá nie je určená na trvalý kontakt s vozovkou, je vystavená otrasom, ktoré normálne vstrebá behúň a vzduch v pneumatike. To môže viesť okrem iného aj k nedostatočnej ovládateľnosti vozidla alebo k defektu pneumatiky pri jazde pri vyššej rýchlosti.

  • Inflačný tlak by mal byť kontrolovaný len vtedy, keď sú pneumatiky vychladnuté.

  • Správny inflačný tlak je uvedený v príručke pre vodičov daného vozidla.      

Skladovanie pneumatík
Doma skontrolujte, či neuniká vzduch pri ventilčeku (najmä bezprostredne po inflácii) a prípadne doplňte chýbajúce čiapočky ventilov. Ak pneumatiky vykazujú akékoľvek znaky nerovnomerného opotrebenia, mal by byť automobil skontrolovaný, aby sa zaistilo správne zarovnanie a vyváženie kolies. 

Pneumatiky by mali byť skladované v chlade a suchu mimo priameho slnečného svitu a čo najďalej od zariadenia produkujúceho elektrinu. Skladovanie pneumatík vonku vedie k absorbovaniu vlhkosti a zvyšuje tak riziko predčasného zlyhania pneumatiky. 

Správne riadiť
Spôsob, akým je auto riadené, môže viesť k nadmernému opotrebeniu a poškodeniu pneumatík. 

Nasledujúce rady by mali napomôcť k ochrane pneumatík:

  • Vyhýbajte sa jazde cez obrubník či iné vystúpené prekážky alebo otieraniu sa o ne.

  • Vyhýbajte sa státiu na plochách pokrytých olejom, kolomažou, dieselovým palivom alebo inými chemikáliami.

  • Pred cestovaním pri vyšších rýchlostiach vždy správne nastavte tlak pneumatík. Urobte to však až vtedy, keď je vozidlo plne naložené.

  • Pred a po dlhých cestách alebo po jazde na diaľnici starostlivo prezrite pneumatiky a skontrolujte tlak (tlak nekontrolujte, kým sú pneumatiky teplé).

  • Volant v autách s posilňovačem riadenia by nemal byť počas státia natočený.

  • Vyhýbajte sa jazde cez hrboľatý, nerovný či zarastený terén alebo po povrchu pokrytom sutinou. Ak je to nevyhnutné, skontrolujte pneumatiky ihneď potom, aby ste sa uistili, že v dezéne neuviazli žiadne cudzie predmety. Skontrolujte, či na bočniciach nie sú ryhy či vydutiny.      

Vyhnúť sa problémom s pneumatikami
K problémom s pneumatikami môže viesť mnoho príčin, tu sú tri najčastejšie:

Problémy spôsobené podhustením
Prehliadky pracovníkmi pneuservisov ukazujú, že najmenej 25 % kontrolovaných pneumatík bolo podhustených o viac než 10 %. Podhustenie je jednou z hlavných príčin rýchleho opotrebenia ramien, nerovnomerného opotrebenia dezénu a predčasného zlyhania pneumatiky. 

Nebezpečie preťaženia
Je nezákonné nakladať autá, dodávky a ľahké prívesy väčšmi, než je pre ne určené. Preťaženie kladie na pneumatiky prílišnú námahu, zvyšuje bežné odchýlky a spôsobuje prehrievanie. To vedie k rýchlemu opotrebeniu, väčšej citlivosti voči poškodeniu a k nebezpečenstvu predčasného zlyhania. 

  • Vždy nazrite do manuálu vozidla pre zvýšený inflačný tlak pri plnom naložení.      

Dôsledky cestovania pri vysokých rýchlostiach
Pri cestovaní na veľké vzdialenosti pri vysokých rýchlostiach dochádza ku vzniku tepla. To vedie k zvýšenému opotrebeniu pneumatík a ku sfukovaniu.

  • Udržiavajte pneumatiky v dobrých podmienkach, správne nafúknuté a nejazdite vyššou rýchlosťou, než aká je pre ne uvedená ako maximálna, aby ste zabránili prílišnej tvorbe tepla.     

 

Vyhľadávanie

© 2010 Všetky práva vyhradené.